PROCEDURA ZGŁASZANIA NIEPRAWIDŁOWOŚCI ORAZ OCHRONY SYGNALISTÓW W TOMI MARKT SP. Z O.O.
§1 DEFINICJE
Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o:
- SPÓŁCE – rozumie się przez to TOMI MARKT SP. Z O.O.
- PREZES SPÓŁKI – rozumie się prezesa TOMI MARKT SP. Z O.O.
- KOORDYNATORA – Koordynatora Sieci TOMI MARKT SP. Z O.O.
- Pracowniku rozumie się przez to osobę pozostającą w stosunku pracy z TOMI MARKT SP. Z O.O. w rozumieniu przepisu art. 22 § 1 Kodeksu pracy;
- Współpracowniku rozumie się przez to osobę świadczącą usługi na TOMI MARKT SP. Z O.O. na podstawie prawnej innej niż stosunek pracy;
- Sygnaliście rozumie się przez to osobę, dokonującą zgłoszenia nieprawidłowości,
- Nieprawidłowości – rozumie się przez to taki stan faktyczny, będący następstwem działania lub zaniechania, świadczący o możliwości wystąpienia zdarzeń, naruszających lub mogących naruszać powszechnie obowiązujące przepisy prawa czy wskazane w procedurze przepisy wewnętrzne. Jest to również każde działanie czy zaniedbanie, które stanowi lub może stanowić działanie nielegalne lub nieetyczne;
- Procedurze rozumie się przez to niniejszą Procedurę zgłaszania nieprawidłowości i ochrony sygnalistów,
- Osobie uprawnionej do dokonania zgłoszenia rozumie się przez to osobę, która posiada prawo lub obowiązek dokonania Zgłoszenia;
- Zgłoszeniu nieprawidłowości/Zgłoszeniu rozumie się przez to przekazanie w trybie określonym w niniejszej Procedurze przez osobę uprawnioną do dokonania zgłoszenia informacji mogących świadczyć o nieprawidłowościach (zgłoszenie wewnętrzne).
- Zgłaszającym rozumie się przez to osobę dokonującą zgłoszenia nieprawidłowości przy wykorzystaniu kanałów zgłoszeniowych określonych w niniejszej Procedurze;
- Wstępnej analizie zgłoszenia rozumie się przez to weryfikację treści zgłoszenia pod kątem istnienia podstaw do jego rozpoznania w toku postępowania wyjaśniającego w ramach której osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń ma prawo wystąpić do zgłaszającego z prośbą o uzupełnienie w wyznaczonym terminie danych zawartych w zgłoszeniu nieprawidłowości;
- Postępowaniu wyjaśniającym rozumie się przez to postępowanie, które prowadzone jest w związku ze złożonym Zgłoszeniem, na zasadach określonych w niniejszej procedurze;
- Komisji – rozumie się przez to wewnętrzną Komisję powołaną zarządzeniem Prezesa spółki, do kompleksowego wyjaśnienia okoliczności opisanych w zgłoszeniu nieprawidłowości, działającą wg zasad określonych dla postępowania wyjaśniającego;
- Rejestrze Zgłoszeń Nieprawidłowości (Rejestrze) rozumie się przez to rejestr prowadzony w związku z dokonywanymi zgłoszeniami.
§2 POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Strategia działania Spółki oparta jest na odpowiedzialności, zapobieganiu korupcji oraz powstawaniu innych nieprawidłowości zarówno wewnątrz organizacji, jak i wśród podmiotów współpracujących przy uwzględnieniu szeregu aspektów, w szczególności interesów społecznych, ochrony środowiska, relacji z różnymi grupami współpracowników.
- Procedura jest elementem systemu kontroli zarządczej, jej podstawowym celem jest zapobieganie nieprawidłowościom w Spółce.
- TOMI MARKT SP. Z O.O. prowadzi swoją działalność w oparciu o bezwzględne poszanowanie przepisów prawa, dobrych praktyk oraz najwyższych standardów etycznych.
- Podstawowym celem Procedury jest utworzenie systemu informowania o nieprawidłowościach w spółce poprzez stworzenie bezpiecznych kanałów zgłoszeniowych, zapobiegających podejmowaniu jakichkolwiek działań odwetowych wobec sygnalisty.
- Procedura określa w szczególności:
- 1) zakres nieprawidłowości objętych procedurą,
- 2) zakres osób uprawnionych,
- 3) zasady zgłaszania nieprawidłowości przez osoby uprawnione do dokonania zgłoszenia,
- 4) odpowiedzialność w procesie zarządzania nieprawidłowościami,
- 5) proces rozpatrywania oraz zarządzania nieprawidłowościami,
- 6) zasady zachowania poufności, w szczególności zasady zachowania w tajemnicy dokonanych zgłoszeń nieprawidłowości przez sygnalistów oraz tożsamości osób dokonujących zgłoszeń.
§3 ZAKRES PROCEDURY
- Procedura i jej postanowienia mają zastosowanie do poniższych grup osób uprawnionych do dokonania zgłoszenia:
- 1) pracownicy i współpracownicy oraz byli pracownicy i współpracownicy spółki
- 2) osoby działające w imieniu i na rzecz spółki,
- 3) wszelkie inne osoby w jakikolwiek sposób powiązane ze spółką, w szczególności: osoby pomagające w dokonaniu zgłoszenia nieprawidłowości, praktykanci, stażyści lub kandydaci do zatrudnienia, jeśli informacje dotyczące nieprawidłowości pozyskali w trakcie procesu rekrutacji lub innych procesów poprzedzających nawiązanie stosunku zatrudnienia.
- Zgłoszenie nieprawidłowości może dotyczyć w szczególności:
- 1) podmiotów powiązanych ze spółką,
- 2) osoby fizycznej uprawnionej do reprezentowania spółki,
- 3) pracowników i współpracowników spółki w związku ze świadczeniem pracy na jej rzecz,
- 4) podwykonawcy albo innego przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, jeżeli jego czyn zabroniony pozostawał w związku z wykonywaniem umowy zawartej z TOMI MARKT SP. Z O.O.
- 5) pracownika lub współpracownika albo osoby upoważnionej do działania w interesie lub na rzecz przedsiębiorcy niebędącego osobą fizyczną, jeżeli jego czyn pozostawał w związku z wykonywaniem umowy zawartej przez tego przedsiębiorcę ze spółką
- Przez nieprawidłowości należy rozumieć posiadane przez osoby uprawnione do dokonania zgłoszenia informacje, w szczególności mogące świadczyć o:
- 1) podejrzeniu przygotowania, usiłowania lub popełnienia czynu zabronionego przez podmioty, o których w ust. 2,
- 2) niedopełnieniu obowiązków lub nadużyciu uprawnień przez podmioty wskazane w ust. 2,
- 3) niezachowaniu należytej staranności wymaganej w danych okolicznościach w działaniach podmiotów wymienionych w ust. 2,
- 4) nieprawidłowościach w organizacji działalności spółki, które mogłyby prowadzić do popełnienia czynu zabronionego lub wyrządzenia szkody,
- 5) naruszeniu przepisów prawa powszechnie obowiązującego,
- 6) naruszeniu regulacji wewnętrznych TOMI MARKT SP. Z O.O.
§4 OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA ZARZĄDZANIE ZGŁOSZENIAMI
- Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń nieprawidłowości w spółce, oraz sprawującą całościowy nadzór nad przyjmowaniem zgłoszeń nieprawidłowości w spółce jest Anna Gębka
- Zgłoszenia nie mogą analizować osoby, co do których z treści zgłoszenia nieprawidłowości wynika, że mogą być w jakikolwiek sposób negatywnie zaangażowane w działanie lub zaniechanie, stanowiące nieprawidłowość.
- W przypadku, gdy zgłoszenie nieprawidłowości dotyczy osoby wskazanej powyżej, osobą odpowiedzialną jest Rudolf Rygol – Prezes Zarządu TOMI MARKT SP. Z O.O.
§5 SYGNALISTA
- Zgodnie z zasadą dobrej wiary każda osoba uprawniona do dokonania zgłoszenia powinna zgłosić nieprawidłowość, jeśli istnieją po jej stronie uzasadnione podstawy, by sądzić, że przekazywane informacje są prawdziwe.
- W złej wierze pozostaje zgłaszający, który działa w celu sprzecznym z prawem lub zasadami współżycia społecznego.
- Jeśli zgłaszający nie dokonał zgłoszenia anonimowo, osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń potwierdza przyjęcie zgłoszenia w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.
§6 OCHRONA SYGNALISTY
- Wprowadza się bezwzględny zakaz podejmowania działań odwetowych wobec sygnalisty również w sytuacji, gdy zgłoszenie nieprawidłowości zostało zgłoszone w dobrej wierze, a przeprowadzone postępowanie wyjaśniające wykazało, że zgłoszona nieprawidłowość nie miała miejsca.
- Sygnaliście przysługuje pełna ochrona przed działaniami represyjnymi, dyskryminacją, mobbingiem oraz innymi rodzajami niesprawiedliwego traktowania.
- Niedopuszczalnym jest zakończenie stosunku pracy lub rozwiązanie umowy wzajemnej z sygnalistą wyłącznie w związku z dokonanym przez sygnalistę zgłoszeniem nieprawidłowości.
- Ochrona nie dotyczy sygnalisty, będącego jednocześnie sprawcą/ współsprawcą/ pomocnikiem nieprawidłowości.
- Szczegółowe zasady ochrony danych sygnalisty określa Załącznik nr 4 do niniejszej Procedury.
§7 ZGŁASZANIE NIEPRAWIDŁOWOŚCI
- Zgłoszenia nieprawidłowości mogą być przekazywane za pomocą:
- 1) dedykowanej skrzynki mailowej: zgloszenia@tomimarkt.pl
- 2) osobiście u Pani Anny Gębka – z przebiegu rozmowy sporządza się protokół; sygnalista może dokonać sprawdzenia, poprawienia protokołu,
- 3) telefonicznie po nr tel. 663 – 217 – 210 z przebiegu rozmowy sporządza się protokół; sygnalista może dokonać sprawdzenia, poprawienia protokołu,
- 4) pocztą na adres spółki, z dopiskiem Anna Gębka, do rąk własnych.
- Zgłoszenie nieprawidłowości powinno wskazywać jasne i wyczerpujące wyjaśnienie przedmiotu zgłoszenia i zawierać w szczególności:
- 1) datę oraz miejsce zaistnienia nieprawidłowości lub datę i miejsce pozyskania informacji o nieprawidłowości,
- 2) opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia nieprawidłowości,
- 3) wskazanie podmiotu, którego dotyczy zgłoszenie nieprawidłowości,
- 4) wskazanie ewentualnych świadków nieprawidłowości,
- 5) wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje zgłaszający, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania nieprawidłowości.
- Zgłaszający zobowiązany jest do traktowania posiadanych przez niego informacji dotyczących podejrzenia nieprawidłowości jako tajemnicy i powstrzymania się od publicznych rozmów o zgłaszanych podejrzeniach nieprawidłowości, chyba że osoba ta jest zobowiązana do takiego działania przepisami prawa.
§8 ZGŁOSZENIA ANONIMOWE
- Dopuszczalne jest anonimowe zgłoszenie nieprawidłowości za pośrednictwem e-mail na adres: zgloszenia@tomimarkt.pl
- Każde zgłoszenie anonimowe podlega wpisowi do rejestru. W przypadku pozostawienia anonimowego zgłoszenia bez biegu, osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń ma obowiązek wskazania przyczyn uzasadniających taką decyzję.
- Jeżeli w toku rozpatrywania zgłoszenia anonimowego zostanie ustalona tożsamość zgłaszającego, zgłaszającemu przysługuje ochrona sygnalisty na zasadach określonych w procedurze oraz przepisach prawa.
§9 FAŁSZYWE ZGŁOSZENIE
- Zgłoszenie nieprawidłowości może być dokonane wyłącznie w dobrej wierze.
- Zakazuje się świadomego składania fałszywych zgłoszeń nieprawidłowości.
- W przypadku ustalenia w wyniku wstępnej analizy zgłoszenia albo w toku postępowania wyjaśniającego, iż w zgłoszeniu nieprawidłowości świadomie podano nieprawdę lub zatajono prawdę, zgłaszający będący pracownikiem nie podlega ochronie sygnalisty. Zachowanie takie może być również zakwalifikowane jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych i jako takie skutkować rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia.
- W przypadku zgłaszającego, świadczącego na rzecz spółki usługi lub dostarczającego towary na podstawie umowy cywilnoprawnej, ustalenie dokonania fałszywego zgłoszenia nieprawidłowości w złej wierze skutkować może rozwiązaniem tejże umowy i definitywnym zakończeniem współpracy pomiędzy stronami.
- Niezależnie od skutków wskazanych powyżej, zgłaszający świadomie dokonujący fałszywego zgłoszenia nieprawidłowości może zostać pociągnięty do odpowiedzialności odszkodowawczej, w przypadku wystąpienia szkody.
§10 POSTĘPOWANIE WYJAŚNIAJĄCE
- Dostęp do kanałów zgłaszania nieprawidłowości posiadają tylko osoby odpowiedzialne za zgłoszenie.
- Po wpłynięciu zgłoszenia nieprawidłowości (zgłoszenia wewnętrznego), osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń, niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 3 dni roboczych od dnia wpływu,: a) wydaje potwierdzenie zgłoszenia nieprawidłowości na formularzu, którego wzór określono w Załączniku Nr 2 do niniejszej Procedury (możliwe tylko w przypadku zgłoszenia nie anonimowego), b) dokonuje wstępnej analizy zgłoszenia.,
- Jeżeli zgłoszenie nadaje się do rozpoznania, osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń wszczyna postępowanie wyjaśniające, które toczy się przed Komisją wyjaśniającą, na zasadach określonych w niniejszej Procedurze.
- Przekroczenie terminu wskazanego powyżej uzasadnione jest wyłącznie w razie konieczności podjęcia dodatkowych czynności w ramach wstępnej analizy zgłoszenia (np. konieczność uzupełnienia zgłoszenia, zgromadzenie dodatkowych dowodów). Wstępna analiza zgłoszenia nie może trwać dłużej niż 14 dni.
- Rozpatrzenie zgłoszenia nieprawidłowości następuje bez zbędnej zwłoki, w okresie nie dłuższym niż 30 dni od daty wszczęcia postępowania wyjaśniającego, pod warunkiem możliwości zebrania w tym czasie przez podmiot rozpatrujący niezbędnych dokumentów i dowodów.
- W szczególnie skomplikowanych przypadkach rozpatrzenie zgłoszenia nieprawidłowości może nastąpić w terminie nie dłuższym 3 miesiąca od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego.
- Z przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego Komisja sporządza raport, który obejmuje także rekomendacje Komisji w zakresie załatwienia sprawy i przedstawia go Koordynatorowi sieci celem podjęcia działań następczych. Działania następcze mogą polegać w szczególności na wdrożeniu lub dostosowaniu procedur wewnętrznych, podjęciu środka dyscyplinującego wobec osoby, która dopuściła się naruszenia, zawiadomieniu odpowiednich organów lub zainicjowania innego postępowania przewidzianego przepisami prawa.
- Osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń ma obowiązek poinformować sygnalistę o sposobie załatwienia sprawy nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego.
- Szczegółowe zasady przeprowadzania postępowania wyjaśniającego określono w Załączniku Nr 5 do niniejszej Procedury.
- Zgłoszenia zewnętrzne (poza Tomi Markt sp. z o.o.) mogą zostać skierowane m.in. do Rzecznika Praw Obywatelskich, innych podmiotów publicznych, a w stosownych przypadkach – do jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej. Informacje dotyczące przyjmowania zgłoszeń dostępne są na stronach internetowych tych podmiotów, lub można je uzyskać za pomocą zapytania m.in. telefonicznego, e-mailowego lub listownego.
§11 REJESTR ZGŁOSZEŃ NIEPRAWIDŁOWOŚCI
- W Rejestrze nieprawidłowości rejestruje się każde zgłoszenie nieprawidłowości, niezależnie od dalszego przebiegu postępowania wyjaśniającego.
- Za prowadzenie Rejestru Nieprawidłowości w spółce odpowiada osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń
- Rejestr Nieprawidłowości zawiera w szczególności:
- 1) dane kontaktowe Sygnalisty, chyba że zgłoszenie nieprawidłowości miało charakter anonimowy,
- 2) wszystkie szczegółowe informacje posiadane na temat zgłoszenia,
- 3) przebieg analizy i rozpatrzenia zgłoszenia nieprawidłowości,
- 4) osoby i organy biorące udział w procesie analizy i rozpatrzenia zgłoszenia ,
- 5) wszelkie decyzje (jeżeli występują).
- Wzór Rejestru Zgłoszeń Nieprawidłowości stanowi załącznik Nr 3 do niniejszej Procedury
Załączniki do niniejszej Procedury:
1) Załącznik Nr 1 – Formularz zgłoszenia nieprawidłowości: Załącznik nr 1
2) Załącznik Nr 2 – Potwierdzenie zgłoszenia nieprawidłowości: Załącznik nr 2
3) Załącznik Nr 3 – Rejestr zgłoszeń nieprawidłowości (wzór): Załącznik nr 3
4) Załącznik Nr 4 – Szczegółowe zasady ochrony danych sygnalisty: Załącznik nr 4
5) Załącznik Nr 5 – Szczegółowe zasady przeprowadzania postępowania wyjaśniającego: Załącznik nr 5